Artiklar Analys Datadriven marknadsföring Digital transformation Innovation Smart data AI & Robotik

Artificiell intelligens tar CRM till nästa nivå

28 jun 2018

Vill du bli smartare och mer effektiv i ditt CRM-arbete? Då har vi goda nyheter: det finns redan en rad AI-verktyg som kan automatisera tidskrävande processer. Men bara för den som börjar i rätt ände – och undviker fallgroparna längs vägen.

 

Inom en snar framtid kommer du kunna öka din försäljning och kundernas engagemang – genom att sikta på en mindre målgrupp istället för en större.

Låter det för bra för att vara sant? Det är du inte ensam om att tycka.

– En av de största utmaningarna med att implementera AI i sitt CRM-arbete är att övertyga resten av organisationen om det här, säger Anne Buchwald Pedersen, Senior CRM Manager på DR Koncerthuset (Danska Konserthuset).

 

Förklaringen till denna till synes omöjliga ekvation är egentligen enkel: med hjälp av AI-verktyg möjliggörs mer djupgående, långsiktiga kundrelationer, där stora mängder information kan kopplas ihop med varje individ för ökad kundkännedom. Något som gagnar båda parter.

– Framöver kommer vi sluta prata om segment och börja prata om kunder, säger Anne.

Resultatet? Varenda enskild kund kommer nås av mer relevanta budskap än tidigare.

 

Enligt Martin Dicksved, Senior Analyst & Marketing Automation Specialist på Friends & Insights, har AI stor potential att förbättra säljstödssystem – och kommer göra sitt intåg i de flesta företag tidigare än många tror.

– Flera av förutsättningarna finns redan på plats. Alla CRM-avdelningar, oavsett företagets storlek, jobbar med data och samlar på sig en enorm kunskap om kunderna och vad de gör. Det är oftast hos CRM-avdelningen som den samlade bilden av kunden finns, med information om alla delar av kundlivscykeln, samt en 360-gradersbild av kunden.

 

När man väl fattar beslutet att integrera AI-verkyg i sitt CRM-system måste man ha en klar bild av vad man vill åstadkomma – och hur ens data kan ta en dit.

– De flesta företag har redan en stor mängd kunddata baserad på transaktioner, beteenden och så vidare. Så vad de verkligen behöver göra är att besluta hur de ska använda denna data, innan de börjar fundera på att implementera AI inom CRM. De behöver fundera på vilka möjligheter de vill försöka ta vara på med hjälp av AI, men också vilka utmaningar som kan lösas, säger Anne Buchwald Pedersen.

 

Den som tar sig an denna process på ett genomtänkt sätt kommer kunna jobba med kundfokus och bygga lojalitet på ett helt annat sätt än någonsin tidigare.

– Om du lyckas med att integrera AI i CRM så öppnar det en värld av möjligheter, och ett mer komplext sätt att hantera varje kund på. Det kanske inte gör ditt liv lättare, men det tar definitivt CRM-arbetet till nästa nivå, med en helt ny svit av verktyg – baserade på data, inte individuella antaganden, konstaterar Anne.

 

Vill du veta mer om hur AI tar CRM till nästa nivå? Ladda ner vår trendrapport!

TRENDRAPPORT

AI tar ditt CRM till nästa nivå

4 anledningar till att AI kommer revolutionera CRM – och de största utmaningarna.

Ladda ner trendrapporten här

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights