Artiklar

5 anledningar till att jobba med personas

29 okt 2017

Vare sig ditt företag vill sälja mer eller skaffa nya kunder så gäller det att svara på två viktiga frågor: Vilka är dina kunder egentligen och hur kan ni passa in i deras liv? Med hjälp av personas och personaliserad marknadsföring är de svaren nu bara några knapptryckningar bort.

Att målgruppsanpassa sin marknadsföring är i sig inget nytt, men det har länge varit ett trubbigt instrument med kön, ålder och demografi som främsta variabler. För att verkligen lära känna sina kunder så måste vi veta mer. Och nu kan vi äntligen det. Med modern teknik och datainsamling kan du äntligen personalisera din marknadsföring.

Här är fem anledningar till att börja arbeta med personaliserad marknadsföring redan i dag.

1. Du lär känna dina kunders behov och drömmar på en djupare nivå

Bisnode har med hjälp av 100 000 intervjuer delat in hela Sveriges befolkning i tio olika personas – till exempel intraprenörer, äventyrare och livsnjutare. Dessa personas är karaktärer med olika personlighetsdrag, livsstilar, drömmar och ambitioner. Med hjälp av denna information kan du få reda på dina kunders intressen och livsfilosofier, deras förändringsbenägenhet och köpkraft – samt hur du ska kommunicera med dem.

2. Personliga budskap blir allt viktigare

Allt fler företag har insett att det i dag är svårare att nå fram till konsumenterna. Och de har helt rätt. Tre dagstidningar innehåller lika mycket information som en människa i början av 1800-talet tog till sig under en livstid. Vi lever i ett nästan ständigt informationsbrus och att tränga igenom det bruset kräver så klart allt mer.
Lösningen stavas relevans. I vår kommunikation måste vi som företag vara relevanta hela tiden, och det kräver att vi anpassar vår kommunikation till mottagaren.

3. Personas låter dig tala till kunderna på rätt sätt

Är dina kunder äventyrare, lojala, belåtna eller entreprenörer? Genom att analysera och segmentera din kommunikation kan du nå varje kund med rätt budskap. Kanske visar en analys att 80 procent av era kunder är så kallade äventyrare, eller att 60 procent av era kundtjänstärenden kommer från humanister. Kanske märker du att det bara är entreprenörer som verkar läsa ert nyhetsbrev, eller att du helt och hållet missbedömt vilka som faktiskt uppskattar era produkter.

Risken finns att ni fokuserat på ord som trygghet mot ett kundsegment som inte bryr sig om trygghet, eller att ni pratat om exklusivitet med människor som letar efter det mest prisvärda alternativet.

4. Det är det bästa sättet att hitta nya kunder

Det blir enkelt att identifiera företagets bästa kunder – och inte nog med det – eftersom Bisnode kartlagt hela Sveriges befolkning är det också möjligt att hitta dina kunders tvillingsjälar och rikta ert budskap mot dem.

5. Det är enklare än du tror

Att komma i gång med personas och personaliserad marknadsföring är inte komplicerat. Hela Bisnodes kartläggning går enkelt att integrera med ditt företags befintliga CRM-system. På så sätt kan du segmentera hela din kunddatabas efter vilka dina kunder är – egentligen.

En ärlig fråga – hur bra känner du dina kunder?

En ärlig fråga – hur bra känner du dina kunder?

Läs vår guide till personas och personaliserad marknadsföring

Vi berättar allt du behöver veta om personas och personaliserad marknadsföring. Vi på Bisnode Analytics & Advisory hoppas att den ska ge dig insikter i hur framtidens företag kommer att hitta framtidens kunder.

Läs vidare om E-booken Guide till personas och personaliserad marknadsföring

Prenumerera på vårt nyhetsbrev