Telekombranschen genomgår nu en omfattande förändringsresa. För att kunna möta kundförväntningar, hitta nya intäktskällor och bibehålla sin konkurrenskraft behöver många telekomföretag bli mer kundanpassade i både erbjudanden och kommunikation. En förutsättning för det är att företagen har möjlighet att hänga med i snabbrörliga kundbeteenden och förstå vad kunderna efterfrågar. Det i sin tur kräver förmågan att analysera stora datamängder, dels från befintlig kunddatabas men också från onlinedata, som består av kundernas beteende på nätet samt offline-data i form av bland annat kontakt- och folkbokföringsuppgifter. Det är kombinationen av dessa informationskällor som utgör nyckeln till att kunna möta kunderna på deras villkor.
När datamängder både ökar i komplexitet och sägs vara lösningen kan utmaningen te sig svår att hantera. Men med rätt verktyg och korrekt information öppnar denna situation upp för nya möjligheter. Genom tillgång till data, skarpa analyser och relevanta insikter finns det på en datadriven och föränderlig marknad stor potential att öka konkurrenskraften, ta fram riktade erbjudanden samt effektivisera sälj- och marknadsaktiviteter. Smart data gör det möjligt.