När världen förändras allt snabbare kan det få stora konsekvenser för småföretagare. En ökad konkurrens och prispress ställer krav på effektiva processer och flexibilitet för att kunna driva en lönsam verksamhet. Att ha koll på kunders betalningsförmåga och kreditvärdighet innan man accepterar en kund får direkt påverkan på den totala risken och kassaflödet. Genom att ta medvetna beslut kan man undvika onödiga risker men också skapa nya affärer, tack vare möjligheterna att riskoptimera. Med kunskap om de befintliga kunderna finns det stor potential att göra ett träffsäkert målgruppsurval och därigenom effektivisera sälj- och marknadsföringsaktiviteter. För småföretagare med slimmade organisationer kan hjälp med rätt information och analyser vara helt avgörande för det vardagliga arbetet.
När utmaningarna blir fler och komplexiteten ökar, öppnas det på samma gång upp för nya möjligheter. Med tillgång till data, relevanta insikter och rätt verktyg finns det i en föränderlig värld potential att öka konkurrenskraften och ligga steget före. Genom att ta beslut baserade på relevant och uppdaterad data kan man som småföretagare effektivisera resursanvändningen, öka sin ROI och skapa lönsamhet. Smart data gör det möjligt.