Företag inom retail har länge arbetat hårt för att bygga långsiktiga relationer med sina kunder. För att ligga steget före konkurrenterna men även konsumenterna själva, ställs det krav på att man verkligen lär känna sina kunder på djupet. Det handlar dels om att förstå de befintliga kunderna ur ett personligt och finansiellt perspektiv men också att kunna visualisera kundresan. På det sättet får man som retailföretag insikter om kundernas beteende, hur man bäst bemöter dem och exempelvis hur mycket de spenderar i fysisk butik gentemot online. Genom att kombinera den fördjupade kunskapen om den existerande kundportföljen med externa datakällor kan man identifiera beteendemönster och trender och kan på så sätt skapa mer träffsäkra prognoser och attrahera nya kunder.
Med en utökad mängd data kring kundernas beteende, finns det nu mer tillgänglig information än någonsin och därmed också fler möjligheter. Genom tillgång till data, relevanta insikter och rätt verktyg finns det för morgondagens retailföretag en stor potential att öka konkurrenskraften och ligga steget före. Analysen och insikterna från kombinerad data gör det möjligt att ta fram riktade erbjudanden, effektivisera sälj- och marknadsaktiviteter samt att identifiera nya kundgrupper. Smart data gör det möjligt.