I en värld där gränserna för handel allt mer suddas ut ställs det krav på att ha rätt förutsättningar för att bedriva internationella affärer. Med en större rörelse av varor, tjänster och konsumenter kan det vara en utmaning att förstå kunder och trender samt att kunna ta säkra och riskoptimerade beslut. Hur ska man bedöma vilket land som är intressant för en kommande expansion? Hur säkerställer man som företagare att man inte gör affärer med politiskt exponerade personer eller riskerar att förknippas med olaglig verksamhet? Hur kan man acceptera kunder över hela världen till bibehållen eller till och med minskad risk? Att driva tillväxt och lönsamhet i en internationell kontext har på ett sätt blivit enklare och på samma gång mer utmanande.
När komplexiteten ökar öppnas det samtidigt upp för nya möjligheter. Med tillgång till data, relevanta insikter och rätt verktyg finns det i en rörlig värld och på en internationell marknad potential att öka konkurrenskraften och ligga steget före. Stora datamängder kan hanteras och användas för att effektivisera processer, ta säkra affärsbeslut och för att välja rätt kunder oavsett var i världen de befinner sig. Smart data gör det möjligt.